Investice v řádu desítek miliard korun do moderního systému ETCS (European Train Control System) představuje krok k výraznému zvýšení bezpečnosti na českých železnicích. Tento systém postupně nahrazuje nespolupracující a zastaralé nástroje v zemích Evropské unie. Na hlavních českých koridorech má být plně funkční již od ledna 2025. Ovšem v současné době se systém potýká s výpadky, což způsobuje neplánované brzdění vlaků, zpoždění a dokonce rušení spojů.
Na trati z Olomouce do Uničova, první české železnice s plným nasazením systému ETCS (European Train Control System), se vyskytuje až osm výpadků denně. Tato nespolehlivost se, podle informací od Drážního úřadu, objevuje i v dalších částech železniční sítě.
Příčiny výpadků na trati z Olomouce do Uničova jsou momentálně předmětem šetření úřadů. Jejich cílem je co nejdříve identifikovat důvody těchto problémů a nalézt efektivní řešení. „Musí se přijít na to proč. Jestli je problém v infrastruktuře, vozidlech nebo anténách. Nyní to velmi intenzivně řeší, probíhá sběr dat,“ řekla Právu mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
„Na tratích se smíšeným provozem mohou jezdit všechny vlaky a nemusí využívat ETCS. Pokud nefunguje, nemá to žádný vliv na provoz.“
Vanda Rajnochová – mluvčí Českých drah
ETCS je klíčovým prvkem pro umožnění vlakům dosahovat v České republice rychlosti až dvě stě kilometrů za hodinu. Tento systém pečlivě sleduje průběh jízdy, což nejen zvyšuje bezpečnost, ale také zlepšuje plynulost provozu a posiluje kapacitu tratí. V případě nedovoleného přejetí návěstidla systém upozorní strojvedoucího a následně zasáhne do řízení vozidla. Současně dohlíží na dodržování maximální povolené rychlosti, což přispívá k celkové bezpečnosti železniční dopravy.
Problémy během pilotního provozu na Olomoucku ztěžují plánované rozšíření systému. Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář již v říjnu vydal výzvu všem zúčastněným subjektům, aby aktivně řešily potíže a přestaly přehazovat odpovědnost na sebe navzájem, jak uvedl ve svém dopise.
Ministerstvo dopravy již dříve vyčíslilo investice do systému ETCS na minimálně 50 miliard korun. V současné době tato technologie pokrývá 900 kilometrů tratí, a na dalších 3,5 tisíce kilometrů se buď staví nebo jsou připravovány příslušné úpravy.
zdroj: www.zdopravy.cz