V jízdním řádu pro rok 2025 dojde k významné změně zavedením čtyř párů vlaků Baltic Express, které propojí Prahu s Gdyní. Spolu s nimi se začnou nasazovat moderní jednotky ComfortJet. V Praze dojde ke změnám tras kvůli stavebním pracím. Nabídka dálkových vlaků Českých drah zůstane téměř beze změn.
Nejvýznamnější změnou v jízdním řádu pro rok 2025 v oblasti dálkové mezistátní a vnitrostátní dopravy bude zavedení čtyř párů vlaků Baltic Express, které budou nově spojovat Prahu s Gdyní. Spolu s tím se také začnou postupně zavádět nové jednotky ComfortJet. Co se týče tras, časů odjezdů a příjezdů nebo počtu dálkových vlaků, výraznějších změn nedojde. Úpravy jízdních řádů dálkových vlaků budou převážně v řádu několika minut.
V jízdním řádu 2025 zůstane nabídka komerčních vlaků i dálkových spojů Českých drah téměř beze změny. Zásadní novinkou však bude zavedení čtyř párů vlaků Baltic Express, které za čtyři měsíce vyjedou na koleje. Tyto vlaky, provozované ve spolupráci s PKP Intercity, nabídnou přímé spojení mezi Prahou, Pardubicemi a polskými městy Kladsko, Vratislav, Poznaň, Bydhošť a Trojměstí u Baltského moře, což výrazně zkrátí cestu z Prahy do Gdaňsku o přibližně tři hodiny.
Baltic Express: Nové spojení k Baltskému moři
Nové spoje Baltic Express budou vyjíždět z Prahy zhruba v 6:50, 10:50, 14:50 a 18:50 hodin. V České republice budou zastavovat v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, Jablonném nad Orlicí a Lichkově. V Polsku budou pokračovat přes Kladsko, Vratislav, Poznaň a Bydhošť do Gdaňsku, Sopot a Gdyně, se zastávkami v dalších významných turistických a hospodářských centrech.
Podle Jiřího Ješety, člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, nové vlaky pravděpodobně vzbudí zájem jak mezi českými, tak polskými cestujícími. Mnoho měst na trase Baltic Expressu má bohatou historii a kulturní vazby na Česko, což z nich činí atraktivní cíle pro turisty. Současně tato města, v nichž žije více než dva miliony obyvatel, představují důležitá hospodářská centra. Navíc nové spoje zajistí rychlé a pohodlné spojení ze severozápadní části Pardubického kraje do Prahy.
Baltic Express: Trasy a časy spojů
Vlaky budou z Vratislavi vyjíždět přibližně v 5:00, 9:00, 13:00 a 17:00 hodin. Cesta mezi Prahou a Vratislaví potrvá zhruba čtyři hodiny, do Poznaně méně než šest hodin a do Gdaňsku přibližně osm a tři čtvrtě hodiny. Z Pardubic budou tyto časy o hodinu kratší. Trasy a jízdní časy vlaků umožní například jednodenní výlety z Čech do Kladska nebo Vratislavi.
Soupravy budou složeny z moderních, klimatizovaných vozů Českých drah a PKP Intercity, které nabídnou cestujícím vysokou úroveň komfortu. K dispozici bude Wi-Fi připojení pro pohodlné surfování na internetu během cesty, možnost dobíjení elektroniky u každého sedadla, a vozy přizpůsobené pro osoby na vozíku, což umožní snadnější cestování pro všechny pasažéry. Pro cyklisty budou připraveny speciální vozy pro bezpečnou přepravu jízdních kol. O občerstvení na palubě se postará služba ČD Minibar, která nabídne široký výběr nápojů a drobného občerstvení.
Nástup jednotek ComfortJet
V rámci jízdního řádu 2025 se očekává, že další jednotky ComfortJet budou postupně nasazovány do provozu. Cestující se s nimi nejprve setkají na vnitrostátních vlacích IC 510/511 „Ostravan“ Bohumín – Praha – Bohumín a IC 512/515 „Ostravan“ Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín. Následně budou uvedeny do provozu na mezinárodních linkách „Berliner“ a přibližně v druhé polovině roku také na spojích do Rakouska a Maďarska. Tyto moderní vlaky přinesou pohodlnější cestování i na trasách mezi Prahou, Ústím nad Labem a Brnem.
Jednotky ComfortJet jsou moderní vlakové soupravy pro dálkovou dopravu, které nabízejí vyšší komfort díky klimatizaci, Wi-Fi, možnosti dobíjení elektroniky a vozy přizpůsobenými pro osoby na vozíku a přepravu kol. S pohodlnými sedadly a prostorným interiérem přispívají k příjemnějšímu cestování. Nasazovány budou na vnitrostátní i mezinárodní trasy, včetně spojů do Rakouska, Maďarska a Německa, s cílem zlepšit kvalitu železniční dopravy.
Další změny v jízdním řádu 2025
K větším změnám v dálkové dopravě dojde v železničním uzlu Praha. Kvůli stavebním pracím na Smíchově a špatnému stavu železničního mostu na Výtoni budou vlaky linky Ex 6 Západní a Bavorský expres obvykle vedeny přes Krč a nebudou zastavovat ve stanici Praha-Smíchov. U většiny linek směřujících na východ od Prahy bude nově výchozí a cílovou stanicí Praha hlavní nádraží místo dosavadní stanice Praha-Vršovice.
Menší změny nastanou také na zahraničních úsecích vlaků. Například spoj EC Sobieski z Vídně do Gdyně bude nově začínat a končit ve Varšavě, přičemž pro další cestu na sever Polska bude nutný přestup na polské vnitrostátní spoje.
zdroj: tisková zpráva