Podle průzkumu ministerstva dopravy je pro 66 % strojvůdců největší problém provozu na železnici složitost a nejednoznačnost předpisů. Mluvčí Českých drah Emanuela Vitteka zmiňuje dlouhodobý nedostatek zaměstnanců, hlavně strojvůdců.
Člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek tvrdí, že personální situace strojvůdců je tak kritická, že vlak kvůli jejich absenci občas ani nevyjede. Přetížení strojvůdci mají nízké mzdy, vysoké přesčasy a nemají kdy čerpat dovolenou. To byla podle něj i jedna z příčin nehod s poruchami na trakčním vedení. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda doplnil, že příčinou poruch bylo nedodržení povinností.
Zmíněné nehody se letos týkaly hlavně rekonstruovaného úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí, kde bylo 15 případů poškození sběrače či trakčního vedení z důvodu nestažení sběrače. Strojvedoucímu při takové či jiné nehodě strhnou osobní ohodnocení, týká se ho náhrada škody i trestně právní odpovědnost. I přes mírné navýšení platů však letos reálné mzdy klesnou, neboť ČD nemohou vyplácet více.
Stát financuje železnicím jen to nejnutnější. Na technicko-bezpečnostní požadavky, nové vozy a jejich modernizaci nejsou peníze. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka sdělil, že se v roce 2023 bude čerpat z rekordního rozpočtu v historii Správy železnic ve výši 61,9 miliardy korun, s možností navýšení na 70,4 miliardy korun.
Zabezpečovací vlakový systém ETCS umí stažení sběrače automatizovat a minimalizovat zmíněné nehody. Má se zavést na 4 800 km železničních tratí do roku 2030 a na celou železniční síť do roku 2040. Systém je už instalován mezi Olomoucí a Uničovem a od 1. ledna 2023 bude spuštěn.
Podle průzkumu ministerstva je pro 66 % strojvůdců provoz na železnici složitý a předpisy nejednoznačné. Podle Správy železnic však odborové organizace nevyužily možnost předložit návrh první části stěžejního předpisu D1.
zdroj: www.zdopravy.cz