Středočeský kraj představil strategii vlakového provozu na příštích více než 20 let. Základní pilíř tvoří provoz elektrických jednotek na hlavních tratích, který zajistí vítězný dopravce. Hodnota zakázky na 15 let je 60 miliard korun, z toho 70 % pokryje Středočeský kraj a 30 % hlavní město Praha.
Středočeský radní pro dopravu Petr Borecký uvedl, že bude soutěž vypsána v prvním čtvrtletí 2024 a vítěz vyjede v prosinci 2029, kdy skončí kontrakt s Českými drahami. Smlouva má být uzavřena do prosince 2044. V létě začnou tržní konzultace s výrobci. Počítá se také se smluvní opcí.
Základem jsou dvoupodlažní jednotky EMU 400 pro 400 cestujících, což je o 30 % více než pojme CityElefant. První fáze zahrnuje 68 jednotek. Správa železnic chce spojení z Prahy do Kladna a z Prahy do Mladé Boleslavi modernizovat a elektrizovat. Novostavba Všejanské spojky propojí Milovice s tratí Nymburk – Mladá Boleslav.
I po roce 2029 bude dál jezdit 54 CityElefantů, které projdou modernizací. Pro relace Praha – Kolín a Praha – Benešov mají jezdit do roku 2044.
Elektrické jednotky doplní RegioPantery EMU 240, které mají od příštího roku obsluhovat hlavně tratě Praha – Kralupy nad Vltavou a Praha – Benešov. V soutěži nebudou České dráhy zvýhodněny a vlaky budou případně muset předat novému dopravci.
Středočeský kraj chtěl původně nová vozidla koupit do vlastnictví jako Jihomoravský kraj, který však získal dotaci. Rozpočet ale omezuje zadlužení kraje. Kraj zatím nerozhodl, zda bude provoz na hlavních tratích v elektrické trakci zařazen do soutěže v celku nebo rozdělen do maximálně tří částí.
Zajištění dopravy regionálních tratí a vývoj dieselové trakce je složitější a nepočítá se s experimenty typu baterie či vodík. Náměstek pro dopravu IDSK Pavel Winter se vyjádřil, že postup modernizace a elektrizace tratí není znám a nelze zatím rozhodnout, zda pořídit dieselové nebo elektrické jednotky. Stát dosud neposkytl prostřednictvím Správy železnic závazné termíny, a proto jdou cestou dieselu.
Jednání bude rychlejší než uzavření smlouvy na elektrickou trakci na hlavních tratích. Dočasné řešení poskytne ministerstvu dopravy čas na upřesnění termínů. Část výkonů, maximálně 20 %, se vyjme ze současné smlouvy s ČD a vysoutěží se na 10 let. Pravděpodobně půjde o formu nabídkového řízení.
Požadována budou nová či zánovní vozidla. Vítěz získá smlouvu na období od prosince 2025 do prosince 2035 na tratě 070 směr na Mladou Boleslav přes Všetaty, 120 Praha – Lužná u Rakovníka – Rakovník, 121 Hostivice – Podlešín, 122 Praha – Hostivice – Rudná a 210 Posázavský pacifik.
Na zbytek dieselových výkonů chce kraj na prosinec 2023 až prosinec 2033 prodloužit smlouvu s Českými drahami. Zde ČD aktuálně chystají nasazení nových vlaků od polské Pesy. Jedná se například o trať Praha – Rudná – Beroun nebo Beroun – Rakovník.
Středočeský kraj počítá od roku 2030 se zvednutím nákladů na zajištění vlakové dopravy o 1,5 miliardy korun ročně, tedy na 3,8 miliardy. Cítí se dlouhodobě diskriminován a nárůst chce mimo jiné pokrýt prosazením změny v rozpočtovém určení daní.
Borecký uvedl, že v případě, že nedojde ke změně rozpočtového určení daní, propíšou se náklady do ceny jízdenek. V současné době o redukci či rušení linek kraj neuvažuje, i když mu jízdné pokrývá jen 35 % celkových nákladů na regionální vlaky.
zdroj: www.zdopravy.cz