Správa železnic představila na svém YouTube kanále video s vizualizací nové části vysokorychlostní trati z Prahy do Ostravy v úseku mezi stanicemi Hranice na Moravě a Ostrava-Svinov. Lidé mohou přes nový GIS portál posílat připomínky k vedení trasy nazvané VRT Moravská brána II.
Návrh zohledňuje připomínky veřejnosti, obcí, spolků i ekologů. Obyvatelé v okolí nové trati získají představu o začlenění železnice do krajiny i řešení mimoúrovňových křížení. Geografický informační systém, který je už 4. v pořadí, umožňuje přidat dotazy a připomínky na konkrétní místa na mapě.
GIS pro úsek VRT Moravská brána II zobrazuje různé typy map, jako je katastrální či hluková. S legendou snadno rozlišíte prvky infrastruktury, silnice, mosty, tunely, návrh trati v zářezu i na náspu.
Experti se vždy v další projekční fázi zabývají novými dotazy a připomínkami a on-line portál zobrazí poslední technický návrh z aktuálního stavu projektování a projednání záměru v regionu.
Interaktivní portál mohou využít i obyvatelé v okolí VRT Polabí mezi Prahou a Poříčany či VRT Jižní Morava směr Modřice a Šakvice. Postupně se spustí u všech připravovaných vysokorychlostních tratí.
Nová vysokorychlostní trať o délce 46 km z velké části kopíruje stávající koridor. Součástí záměru je trakční napájecí stanice Kletné a údržbová základna v areálu železniční stanice Ostrava-Vítkovice.
Trasa nové trati vede převážně souběžně s dálnicí D1. Se stávající koridorovou tratí stanice Hranice na Moravě se propojí na severním zhlaví. V plánu je odbočka Odra, výhybna Polanka nad Odrou, ekodukt pro migraci zvěře i zázemí pro údržbu vysokorychlostních tratí v Ostravě-Vítkovicích.
Stavba bude zahájena v lednu 2026 a dokončena má být v roce 2032. Trať na 320 km/h bude sloužit jen pro dálkovou osobní dopravu. Pro nákladní a regionální vlaky bude dál sloužit stávající koridor.
zdroj: tisková zpráva, www.youtube.com