Drážní úřad vydal stavební povolení k rozsáhlé modernizaci Masarykova nádraží, která bude stát přibližně 2,5 miliardy korun. Správa železnic chce příští rok vypsat tendr na stavební firmu a v ideálním případě hned začít stavět.
Stavební práce budou trvat tři roky a budou prováděny za provozu. „Řešili jsme i otázku, jestli by nebylo nejlepší celé nádraží na dobu stavby zavřít. To si ale nedovedeme představit, proto celá stavba proběhne za provozu. Bude to náročné,“ řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Před zahájením stavby musí místo prohledat archeologové. Masarykovo nádraží vzniklo v polovině 40. let 19. století jako první nádraží v Praze. Kvůli trati bylo mimo jiné nutné probourat hradby.
V rámci modernizace nádraží dojde k rozšíření stávajících sedmi kolejí na devět, neboť na nádraží budou v budoucnu mířit vlaky také z Letiště Václava Havla. Dojde k vybudování nového vestibulu ve formě zastřešení, ze kterého bude přístup na nástupiště. Zastřešení propojí ulice Na Florenci, Hybernská a Opletalova a bude propojené se zástavbou od developerské skupiny Penta.
Úpravy se dočká i kolejiště a trakční vedení. Po dokončení bude možné zvýšit maximální rychlost vlaků ve směru Praha-Libeň až na 100 km/h. Zajímavostí bude pevná trolej použitá z důvodu stlačené výšky pod střechou.
Masarykovo nádraží je druhou nejfrekventovanější stanicí pod Správou železnic. Navíc je unikátní hlavovým uspořádáním, kdy vlaky stojí na kusých kolejích u nástupišť navazujících na zastřešenou dvoranu.
zdroj: tisková zpráva, www.youtube.com