Na Masarykově nádraží v Praze je přestavba za provozu v plném proudu. Vznikne platforma nad kolejištěm, nový vestibul, odpočinková plocha, lepší spojení s Florencí a další 2 koleje. Dokončena má být v roce 2027, vyjde na 3,39 miliardy a 84 % financí je z evropských fondů.
Masarykovo nádraží je nejstarší v Praze, v provozu je téměř 180 let, denně jím projde až 30 000 cestujících a vlaky přijíždějí každých 5 minut. Po přestavbě trati z Prahy na Kladno a Letiště Václava Havla v Ruzyni se stane výchozí stanicí dráhy na letiště, kam povedou 2 nové koleje.
Nová platforma překlene kolejiště a umožní přechod z Florence do Hybernské ulice a z Masarykova na hlavní nádraží. Z nového vestibulu povedou na všechna nástupiště eskalátory, schodiště i výtahy. Schody i rampa propojí nádraží s ochozem nového komplexu Masaryčka a sousedního hotelu.
Část platformy se osadí zelení a vznikne místo pro relaxaci. Osvětlení i místní rozhlas bude mít energii z fotovoltaických článků zabudovaných v zastřešení platformy. Retenční nádrže budou zadržovat dešťovou vodu pro závlahu.
Stavební práce podle SŽ ovlivní železniční dopravu jen minimálně a omezení budou jen dílčí. První bude v létě o prázdninách. Vlaky od Vysočan nepojedou na Masarykovo, alena hlavní nádraží.
Přestavba vyjde na 3,39 miliardy korun, což je více, než se počítalo. Zdražil se materiál i práce. Dokončena má být v roce 2027 a 84 % financí je z evropských fondů.
První vlak přijel na Masarykovo nádraží 20. srpna 1845. Tehdy neslo název Praha, bylo konečnou stanicí z Olomouce a Vídně do Prahy a nahradilo konečnou koněspřežné dráhy z roku 1831. Nádraží postavilo v letech 1844 – 1845 konsorcium firem Vojtěcha Lanny a bratří Kleinů. Polohu i kolejiště navrhl Jan Perner a budovy Antonín Jüngling.
zdroj: tisková zpráva, www.youtube.com