Evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS) v těchto dnech instaluje do jednotek ČD Pendolino společnost ČMŽO – Elektronika. Náklady na jednotku se pohybují v rozmezí desítek milionů korun.
Jedna z jednotek bude v důsledku instalace systému ETCS vždy mimo provoz. To však neznamená, že místo předpokládaného Pendolina bude cestující přepravovat jiný vlak. „S instalací ETCS do jednotek 680 pendolino se pro roky 2023 a 2024 počítalo a turnusová potřeba je plánovaná na menší počet jednotek tak, aby instalace ETCS mohla proběhnout. Aktuálně tedy přistavení pendolina k instalaci ETCS nemá žádný vliv na řazení vlaků a nasazení náhradních souprav,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj k náhradní soupravě přistoupí přepravce pouze v případě nějaké nečekané události.
ETCS je z hlediska nákladů na vůz nejdražší právě pro vozy Pendolino. Náklady na jednu jednotku pro bezpečnější provoz činí 59 milionů korun. Hlavní příčinou vysokých nákladů je nízký počet vozidel, na který budou rozpočteny náklady na prototypy a testování. Standardní poplatek za instalaci ETCS se pohybuje od 10 do 20 milionů korun.
„Jednotky pendolino neztrácejí nic na své popularitě a my plánujeme jejich provoz i po 1. lednu 2025, kdy začne výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných tratích, které zahrnují prakticky celou jejich páteřní trasu mezi Prahou a Ostravou. Díky ETCS budou moci jezdit na vhodných úsecích infrastruktury rychlostí až 200 km/h a přispějí k dalšímu zkracování cestovních časů na naší železnici. Po dokončení modernizace vybraných úseků na 1. a 2. koridoru se vrátí k cestovním časům mezi Prahou a Ostravou pod tři hodiny a nabídnou znovu nejrychlejší spojení obou aglomerací,“ řekl loni po podpisu smlouvy Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
zdroj: tisková zpráva