Na železnici se testuje umělá inteligence, která rozpozná rizikové situace

Avatar photo
ZO OSŽ DKV Praha
foto: www.endlessworks.cz

Na železnici v Adamově se začala testovat umělá inteligence. Technologická novinka v oblasti videoanalytiky umí ve stanici rozpoznat rizikové situace. Upozorní například na dlouho odložená zavazadla, člověka ležícího na zemi nebo na vytažení zbraně.

Ve čtvrtek 19. 10. 2023 dorazila na českou železnici žhavá technologická novinka, která mění životy nás všech napříč všemi odvětvími. Ve stanici Adamov, která nedávno prošla značnou modernizací, začala v pilotním provozu hlídat bezpečnost umělá inteligence. 

Správa železnic po celé České republice provozuje několik tisíc kamer, ale vyhodnocování obrazu i dnes stále zůstává na člověku. Jen ve stanici Adamov je v současné době celkem 60 kamer. Adamov je nyní první stanice v tuzemsku vybavená videoanalytikou, která je technologickou nadstavbou ke kamerovému systému Správy železnic. Systém bude vyhodnocovat potenciálně rizikové situace.

Pilotní testování probíhá pod vedením společnosti TTC Marconi, která systém nejen dodala, ale současně také financuje celý pilotní provoz. Ředitel rozvoje obchodu TTC Marconi Martin Bajer k množství kamer uvedl: „Nikdo nemá šanci sledovat všechny najednou.“ Právě proto se Správa železnic rozhodla do procesu vyhodnocování zapojit umělou inteligenci.

Ředitel odboru bezpečnosti a krizového řízení Správy železnic Vladimír Abraham k systému sdělil: „Vyhodnocovat bude například dlouho odložená zavazadla, která by mohla být potenciálně nebezpečná. Software upozorní také například na vytažení zbraní, člověka ležícího na zemi a další nestandardní chování nejen ve stanicích, ale také v blízkosti technologických budov, serveroven a dalších objektů pro zajištění provozu železnice.“ 

V Adamově se nejprve musí technologie ověřit. Veškerá data proudí na bezpečnostní dispečinky a následná reakce na případné varování je pak už na Správě železnic. Její dohledoví zaměstnanci mohou dle uvážení na místo vyslat třeba záchranáře či policisty. Martin Bajer k tomu doplnil: „Během pilotního provozu budeme ve stanici simulovat různé situace, nebudeme čekat, až nastanou.“ 

Podle mluvčího Jana Nevoly hodlá Správa železnic tuto „chytrou analýzu“ pro odhalení rizik nasadit na co největší část železniční sítě, ve velkých i menších stanicích. K nasazení umělé inteligence doplnil: „Užití předpokládáme i na menších zastávkách, kde sice není provozně a ekonomicky možné zajištění stálé ochranné služby, ale podobný dozor je vzhledem k frekvenci cestujících efektivní. Chceme zdůraznit, že chytrou analýzu budeme využívat pouze pro nestandardní chování ve veřejných prostorech železničních stanic a zastávek, a také v blízkosti našich provozních objektů.“

zdroj: tisková zpráva

Mohlo by vás zajímat