Dne 15. října 2025 zaslal zaměstnavatel zástupcům odborových organizací působících ve společnosti České dráhy, a.s., návrh Podnikové kolektivní smlouvy (PKS ČD) na rok 2026, čímž oficiálně zahájil kolektivní vyjednávání. Základní změny zaměstnavatel představil již 14. října 2025 večer na intranetu ČD. Odbory připravují společný protinávrh a první kolo vyjednávání se uskuteční 3. listopadu 2025.
Podrobnosti a návrhy zaměstnavatele
- Zvýšení týdenní pracovní doby u zaměstnanců ve směnném režimu z 36 hodin na 37,5 hodiny týdně a u zaměstnanců v jednosměnném režimu ze 37,5 hodiny, případně 38,5 hodiny, na 40 hodin týdně.
- Zavedení dodatkového volna v délce jednoho týdne u provozních zaměstnanců při zachování pěti týdnů dovolené.
- Zachování dodatkového volna v délce jednoho týdne u zaměstnanců v administrativě, u provozních zaměstnanců v opravárenství a u provozních zaměstnanců „stacionáru“ RP ZAP včetně osobních pokladních a vlakových revizorů, při zachování pěti týdnů dovolené.
- Zrušení kondičních ozdravných pobytů a převedení nákladů ve výši přibližně 75 mil. Kč, z toho asi 30 mil. Kč provozní náklady za poukazy a 45 mil. Kč osobní náklady za náhradu mzdy, do osobního ohodnocení všem profesím, které na tyto pobyty měly nárok.
- Zrušení ukazatele praxe v rámci osobního ohodnocení a převedení finančních prostředků z tohoto ukazatele do variabilní složky osobního ohodnocení.
- Nárůst tarifních mezd o 2 %.
- Objemový nárůst smluvních mezd o 2 %.
- Prodloužení platnosti kolektivní smlouvy pro rok 2026 až do 31. března 2027.
Podle sdělení zaměstnavatele uvedené změny reflektují poslední průzkum mezi zaměstnanci. Tento průzkum však nikdo neviděl a zaměstnavatel uvedl, že účast zaměstnanců byla velmi nízká.
Další postup a složení vyjednávacího týmu OSŽ
Zástupci všech odborových organizací se 20. října 2025 sejdou k přípravě společného protinávrhu. První kolo kolektivního vyjednávání se zaměstnavatelem proběhne 3. listopadu 2025.
Za OSŽ byli do týmu kolektivních vyjednavačů zvoleni Štěpán Lev, Věra Nečasová, Martin Janeček, Marie Štusáková a Martin Zatloukal.
Kontext a sporné body
Kolektivní vyjednávání ve společnosti České dráhy, a.s., bude i letos mimořádně náročné. Významným sporným bodem je záměr zrušit kondiční ozdravné pobyty s argumentem, že jde o přežitek a že mladší zaměstnanci na tento benefit nemají nárok. Vzhledem k vysokému věkovému průměru zaměstnanců ČD považuje OSŽ tvrzení, že pokud na benefit nedosáhnou služebně mladší zaměstnanci, nemají na něj mít nárok ani služebně starší, za nevhodné. Je proto namístě zvážit benefit na podporu zdraví, který by zahrnoval všechny zaměstnance.