Stát uzavřel s krajem a městem memorandum o spolupráci na proměně železničního uzlu Brno. Vítězný návrh nizozemského studia Benthem Crouwel Architects a West 8 na nové hlavní nádraží v Brně by měl být realizován do roku 2034. Studie proveditelnosti by měla být k dispozici ještě letos.
Práce na přestavbě železničního uzlu Brno mají začít v roce 2028 a trvat 6 let. Projekt za 50 miliard korun zahrnuje přesun brněnského hlavního nádraží k řece Svratce do oblasti dnešního dolního nádraží, vznik nového přestupního terminálu v Černovicích a modernizaci brněnských tratí.
Ministerstvo dopravy společně se Správou železnic a Státním fondem dopravní infrastruktury uzavřelo s Jihomoravským krajem a městem Brnem memorandum o spolupráci při přípravě i realizaci přestavby celého brněnského železničního uzlu.
Vítězný návrh architektonické soutěže nizozemského týmu architektů Benthem Crouwel Architects a West 8 má být dokončen roku 2034. Variantu Řeka schválil kraj i město. Správa železnic má ke stavbě pravomocné územní rozhodnutí. Záměr projektu už musí jen letos schválit ministerstvo dopravy.
Hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich uvedl: „Na nové nádraží čekáme až příliš dlouho. Jsem rád, že v přípravě celého projektu došlo k posunu a vypadá to, že se skutečně za pár let začne stavět.“
Primátorka města Markéta Vaňková dodala: „Zároveň už začali architekti společně s dalšími odborníky pracovat na podrobné studii řešení celého území hlavního nádraží a jeho blízkého okolí.“
Podoba nové železnice napříč Brnem se řeší dlouhé desítky let. Signatáři memoranda se zavázali ke spolupráci na přípravě i na prověření záměru severo-jižního kolejového diametru. Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury – SFDI, Zbyňka Hořelici jsou v rozpočtu fondu na letošní rok připraveny peníze na plynulou přípravu přestavby uzlu a s financováním se počítá i na další léta.
zdroj: tisková zpráva