Evropské fondy přispějí přes 11 miliard na modernizaci železnice

ZO OSŽ DKV Praha
ZO OSŽ DKV Praha
foto: www.endlessworks.cz

Deset projektů Správy železnic získalo podporu EU prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Nejvíce peněz směřuje na přestavbu stanice Česká Třebová. Dotace ve výši 11,5 miliardy korun podpoří i vysokorychlostní trať Praha – Brno – Břeclav a modernizaci úseku Kolín – Mělník – Děčín. Součástí jsou také investice do moderního evropského zabezpečovacího zařízení ETCS.

Železniční uzel Česká Třebová je klíčový pro osobní i nákladní dopravu. Rekonstrukce zvýší rychlost průjezdu vlaků, všechna nástupiště budou bezbariérová a hluk z dopravy se sníží. Nová lávka nad kolejištěm propojí přednádraží se Semanínskou ulicí. Realizace stavby proběhne od prosince letošního roku do prosince 2031.

Správa železnic získala také dotaci na přípravu vysokorychlostních tratí Praha – Brno – Břeclav. Podpořena byla projektová dokumentace pro úseky VRT Praha, VRT Polabí, VRT Střední Čechy, VRT Vysočina II, VRT Vysočina I a VRT Jižní Morava. Finančně podpořeny byly i terminály Kořenice – Bečváry, Jihlava VRT a Brno–Vídeňská VRT.

Prioritou EU a ČR je zabezpečení tratí moderními zařízeními a evropským systémem ETCS. Správa železnic obdržela všechny potřebné prostředky na zabezpečení železnice.

Správa železnic úspěšně čerpá finance z programu CEF. Díky připraveným projektům získala v dosavadních třech výzvách dotace v celkové výši přibližně 33 miliard Kč, což pomohlo vyčerpat přidělené prostředky pro Česko. Správa železnic bude usilovat o další podporu i ve čtvrté, poslední výzvě s termínem podání žádostí v lednu 2025.

Seznam podpořených projektů:

Vybavení diagnostických vozidel palubními jednotkami ETCS

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová – stavební práce

Projektová příprava VRT Praha – Brno – Břeclav

Projektová příprava železniční trati Kolín – Mělník – Děčín

ETCS České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště

GSM-R Hranice na Moravě – Horní Lideč – Střelná

ETCS a zabezpečovací zařízení na trati Plzeň – Domažlice – státní hranice SRN

ETCS a zabezpečovací zařízení na trati Brno-Přerov

Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží

Zabezpečovací zařízení pro vybrané úseky české železniční sítě

zdroj: tisková zpráva

Mohlo by vás zajímat