Skupina Deutsche Bahn v roce 2023 investovala více než kdy jindy do železniční sítě a vozového parku, pokračujíc tak systematicky v implementaci své strategie v programu pro Silnou železnici v Německu.
S hrubými kapitálovými výdaji ve výši zhruba 7,6 miliardy eur z vlastních prostředků Deutsche Bahn zaznamenaly meziroční nárůst o více než 16 %, čímž dosáhly nového rekordu. Jak bylo očekáváno, dodatečné investice do infrastruktury a významné očekávané výdaje ve výši více než 1 miliardy eur pro německou vládu měly negativní dopad na EBIT společnosti DB. Skupina Deutsche Bahn uzavřela finanční rok 2023 s upraveným EBIT ve výši -964 milionů eur (v porovnání s 1,225 miliardami eur z předchozího roku). DB očekávají opět pozitivní EBIT ve výši přesahující 1 miliardu eur v roce 2024.
Poptávka po osobní železniční dopravě pokračovala i v roce 2023 ve stoupajícím trendu. Deutsche Bahn rovněž v roce 2023 dosáhly významného pokroku ve svých službách pro cestující, například prostřednictvím rozšíření a modernizace vozového parku, dodatečných spojení a více digitálních služeb.
Všeobecná modernizace přibližně 40 silně vytížených koridorů v železniční síti DB bude klíčovým prvkem při modernizaci železniční infrastruktury pro vyšší stabilitu a kvalitu. Tyto tratě projdou úplnou modernizací, která je vybaví prodlouženými nástupišti, vylepšenou železniční tratí, digitální technologií signalizace a dalšími prvky.
„V roce 2023 jsme přijali předběžná opatření a realizovali jsme největší stavební projekty v historii, neboť oprava a modernizace infrastruktury nemohly být odkládány.“
Dr. Richard Lutz – generální ředitel Deutsche Bahn
Do roku 2030 bude Německo disponovat vysokorychlostní sítí o délce přesahující 9 tisíc kilometrů. Projekt začne letos s přibližně 70 kilometrovou tratí Riedbahn mezi Frankfurtem a Mannheimem. V testovací fázi v lednu 2024 bylo použito pětkrát více stavebního materiálu než je obvyklé u konvenčních stavebních projektů.
V roce 2023 zvýšily Deutsche Bahn a německá vláda hrubé kapitálové výdaje o přibližně 12 % meziročně na celkovou částku 16,9 miliardy eur. Více než 94 % těchto rekordních kapitálových výdajů šlo na železnici v Německu, především do infrastruktury. Jak bylo očekáváno, čistý finanční dluh se ke dni 31. prosince 2023 zvýšil, částečně kvůli kapitálovým výdajům na železniční infrastrukturu a vozidla a kvůli předfinancovaným výdajům DB pro německou vládu.
Deutsche Bahn měly za rok 2023 čistou ztrátu ve výši přibližně 2,4 miliardy eur (v porovnání s čistou ztrátou ve výši 227 milionů eur v předchozím roce). Jedním z negativních faktorů zde byl významný nárůst zaplacených úroků, který byl částečně způsoben vyšším úvěrováním na kapitálové výdaje. Výsledky skupiny DB byly také ovlivněny dalšími zátěžemi, jako jsou náklady na inflaci, prudký nárůst personálních nákladů a opakované stávky.
zdroj: tisková zpráva