České dráhy a Škoda Group uzavřely kontrakt na dodávku prvních duálních elektricko-bateriových vlaků. Předností těchto jednotek je snížení emisí a zvýšení komfortu cestování. Celkem 15 nových vlaků bude jezdit na tratích Moravskoslezského kraje. Tento krok představuje významný milník v oblasti modernizace a ekologizace regionální dopravy.
Dodávka nejméně 7 vlakových jednotek je plánována do 29 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do listopadu 2026. Hodnota kontraktu činí 3,5 miliardy Kč a část z této sumy je určena na údržbu, školení personálu a náhradní díly.
Nové jednotky budou bezbariérové, nízkopodlažní s klimatizovanými oddíly pro 150 sedících pasažérů. K dispozici bude také oddíl 1. třídy, prostor pro osoby na vozíku, místa pro kočárky a jízdní kola. Součástí výbavy bude audiovizuální informační systém, elektrické zásuvky, USB porty a Wi-Fi síť. Vlaky budou schopné provozu pod soustavami 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC, což zajistí jejich kompatibilitu s chystanou konverzí železničních tratí.
„Spolupráce s Moravskoslezským krajem nám umožnila stát se prvním dopravcem v Česku, který objednal a nasadí do provozu duální elektrické jednotky. Nasazení duálních vlaků snižuje emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a umožňuje nabídnout občanům více přímých spojení.“
Michal Krapinec – předseda představenstva a generální ředitel Českých drah
Duální vlaky umožní zavedení přímých spojení z Ostravy do různých míst v Moravskoslezském kraji, jako jsou Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou vlaky napájeny přímo z trakčního vedení a zároveň se budou nabíjet trakční baterie, zatímco na neelektrizovaných tratích budou soupravy využívat bateriový pohon.
zdroj: tisková zpráva