České dráhy modernizují a rozšiřují servisní zázemí v České Třebové

ZO OSŽ DKV Praha
ZO OSŽ DKV Praha
Foto: www.ceskedrahy.cz

Prodloužení opravárenské haly v Kompetenčním centru Českých drah v České Třebové je čtvrtou stavbou servisního zázemí, kterou dopravce zahájil za poslední rok. Nové prostory budou sloužit pro údržbu regionálních vlaků i elektrických jednotek. Investice dosáhne 400 milionů korun a hotovo by mělo být v létě 2026.

České dráhy oficiálně zahájily stavbu prodloužení opravárenské haly v rámci Kompetenčního centra v České Třebové. Nové zázemí rozšíří kapacity pro údržbu vlaků regionální dopravy v Pardubickém kraji a zároveň umožní servis elektrických jednotek RegioPanter a CityElefant. Jde už o čtvrtý projekt rozšíření nebo výstavby servisní haly, který národní dopravce za posledních dvanáct měsíců realizuje.

Stávající objekt bude prodloužen o téměř 64 metrů a vznikne v něm sedm opravárenských kolejí, z nichž šest bude průjezdných. Jejich užitná délka se bude pohybovat mezi 89 a 112 metry. Součástí nové části bude také jedna kolej dlouhá 183 metrů, určená pro údržbu delších elektrických jednotek, jako jsou RegioPantery a CityElefanty, bez nutnosti jejich rozpojování.

Moderní vybavení zefektivní opravy

Zástupci dopravce uvádějí, že Česká Třebová je jedním z nejdůležitějších železničních uzlů v republice. Prodloužená hala zde zvýší kapacitu servisu a zjednoduší údržbu vozidel díky novým technologiím. Ve stávajícím areálu bude zprovozněn repasovaný podúrovňový soustruh, který se přesune do nové části haly, a instalovány budou mostové jeřáby s nosností přes 30 tun pro manipulaci s komponenty na střechách kolejových vozidel.

Hodnota celé investice činí 400 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Chládek a Tintěra Pardubice, a.s., a TSS GRADE, a.s. Výstavba je naplánována na 15 měsíců a hotová by měla být v létě příštího roku. Stavba je založena na monolitických pilotech a konstrukčně bude tvořena železobetonovými prefabrikáty. Opláštění zajistí moderní sendvičové panely s izolační vrstvou a skrytým kotvením.

Přístavba bude zahrnovat nejen novou halu s moderním technologickým vybavením, ale také zázemí pro zaměstnance, přeložky technické infrastruktury, nové příjezdové komunikace a zpevněné plochy. Součástí projektu jsou rovněž úpravy trakčního vedení, změny kolejiště a výstavba dvou nových přejezdů. Další dva stávající přejezdy projdou úpravami, aby odpovídaly současným technickým standardům.

Nová část opravárenské haly nabídne čtyři koleje o délce 89 metrů, dvě koleje dlouhé 112 metrů a jednu servisní kolej s délkou 183,4 metru. Všechny koleje budou osazeny montážními kanály a doplněny o potřebnou techniku, jako jsou mostové jeřáby, výškově nastavitelné plošiny, zařízení pro vyprazdňování toalet, patkové zvedáky, kolejová váha a rozvod vody pro zbrojení vozidel. V hale vzniknou také dílny, sklady a sociální zázemí.

Modernizace dep probíhá po celé republice

Kompetenční centrum Českých drah v České Třebové představuje hlavní údržbovou základnu v Pardubickém kraji. Více než 120 zaměstnanců se zde stará o pravidelnou údržbu vlaků objednávaných krajem, provádí periodické opravy elektrických jednotek i lokomotiv a zajišťuje také servis vozidel nákladního dopravce ČD Cargo. Centrum tak hraje klíčovou roli v zajištění každodenního provozu.

České dráhy v posledních letech systematicky investují do modernizace svého servisního zázemí. Výstavba nových hal aktuálně probíhá v Chebu a Havlíčkově Brodě, modernizací prochází i hala v olomouckém depu a nové zázemí bylo dokončeno v Šumperku. Do roku 2031 plánuje dopravce investovat přes 12 miliard korun, mimo jiné do čtyř nových hal, šesti modernizací, myček, hygienických zařízení, strojní techniky a digitalizace údržbových procesů.

Zdroj: tisková zpráva

Mohlo by vás zajímat