V roce 2023 Skupina České dráhy dosáhla historicky nejvyššího zisku před zdaněním ve výši 3,8 miliardy Kč. Tento úspěch je důsledkem rekordních výsledků v osobní dopravě, kde investice do nových vlaků výrazně zvýšily zájem o železniční dopravu a zlepšily komfort cestujících. Modernizace vozidlového parku a rozšiřování digitálních služeb se stávají klíčovými faktory pro udržení konkurenceschopnosti a budoucího růstu společnosti.
Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) v loňském roce dosáhl 3,8 miliardy Kč, což je historicky nejvyšší zisk podle těchto standardů. To představuje meziroční zlepšení o 3,4 miliardy korun. Tento úspěch je důsledkem pozitivního vývoje ve všech společnostech Skupiny ČD, včetně segmentu osobní dopravy, který dosáhl rekordních výsledků. Investice do nových vlaků v tomto segmentu dosáhly téměř 11 miliard korun pouze v průběhu minulého roku.
České dráhy navázaly na pozitivní trend z roku 2022 a v loňském roce dosáhly téměř čtyřmiliardového zisku. Na tomto úspěchu mají podíl všechny společnosti ve Skupině ČD, a segment osobní dopravy, provozovaný mateřskými Českými drahami, se po třech letech dostal do zisku. Vlaky Českých drah přepravily 164,4 milionů zákazníků, což je o 7,3 milionů více než v předchozím roce, a průměrný zákazník ujel 49,1 kilometrů. Segment osobní dopravy dosáhl výsledku před zdaněním 623 milionů Kč, což představuje meziroční zlepšení o 751 milionů Kč. Růst tržeb z cestujících byl významný díky zvýšenému zájmu o mezinárodní a prémiové služby.
„Nové vlaky jsou pro nás zásadní a dá se říci, že to, co vyděláme, směřujeme právě do jejich nákupu. Jsou zárukou vyšší poptávky po našich službách a hlavní podíl na aktuálním zisku mají právě tržby od našich zákazníků. Těmi jsou jak cestující, tak objednatelé vlakové dopravy, tedy kraje a stát. I když byla část investičních výdajů financována cizími zdroji a došlo k mírnému nárůstu zadlužení, podíl dluhu k provoznímu zisku EBITDA naopak výrazně klesl. To je důkaz zdraví finanční politiky naší Skupiny.“
Michal Krapinec – předseda představenstva a generální ředitel Českých drah
České dráhy investovaly téměř 11 miliard Kč do modernizace svého vozidlového parku. Tato investice zahrnovala nasazení více než 50 nových nebo modernizovaných vozidel, jako jsou například elektrické jednotky RegioPanter, motorové vozy RegioShuttle RS1 nebo lokomotivy Vectron. Dále plánují dodat více než 100 dalších jednotek a lokomotiv v letošním roce, čímž doplní vozidlový park o více než 22 tisíc moderních míst v klimatizovaných vlacích. Modernizace vozidel a zlepšování služeb jsou klíčovými faktory pro zvýšení poptávky po službách Českých drah.
ČD Cargo dosáhlo zisku před zdaněním ve výši 733 milionů Kč, což představuje meziroční nárůst o 423 milionů Kč. To je důsledkem expanze na zahraniční trhy a růstu výkonů v zahraničí. Navzdory poklesu přepraveného zboží v České republice se společnosti daří díky rostoucím výkonom v zahraničí a růstu realizačních cen. Provozní výsledek umožňuje pokračovat v obnově a modernizaci vozidlového parku, což je nezbytné pro udržení konkurenceschopnosti v dlouhodobém horizontu.
zdroj: tisková zpráva