České dráhy mají ETCS v 422 vozidlech a proškolily 750 strojvedoucích

ZO OSŽ DKV Praha
ZO OSŽ DKV Praha
foto: www.endlessworks.cz

České dráhy pokračují v přípravách na výhradní provoz pod evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Dosud vybavily 422 svých vozidel palubní jednotkou ETCS a vyškolily 750 strojvedoucích, aby zajistily bezpečný a efektivní provoz na koridorových tratích. Do konce roku plánují navýšit počet vozidel s ETCS na 520.

České dráhy mají již 422 vozidel vybavených palubní jednotkou evropského zabezpečovače ETCS, a školením pro jízdu pod dohledem ETCS prošlo 750 strojvedoucích. Společnost se intenzivně připravuje na spuštění výhradního provozu pod systémem ETCS na vybraných koridorových tratích od 1. ledna 2025. Vlaky Českých drah již nyní jezdí pod dohledem tohoto systému na tratích stanovených Drážním úřadem.

Do konce roku 2024 plánují České dráhy převzít 44 nových vozidel s nainstalovanou jednotkou ETCS a retrofitem dalších 54 vozidel ze stávající flotily. K 1. lednu 2025 budou mít k provozu připraveno přibližně 520 vozidel s aktivním ETCS. Instalace probíhá například do lokomotiv řady 750, motorových jednotek RegioSpider, RegioShark, elektrických jednotek InterPanter, RegioPanter a příměstských jednotek CityElefant. Nová vozidla jako RegioFox, druhá generace RegioPanterů a lokomotivy Vectron již mají ETCS nainstalováno z výroby.

Od 1. srpna 2023 platí nařízení Drážního úřadu, které dopravcům ukládá povinnost jezdit na vybraných tratích se zapnutým ETCS, pokud je vozidlo vybaveno aktivní mobilní částí a strojvedoucí je řádně proškolen. Již od začátku roku 2023 tuto povinnost České dráhy zavedly ve svých interních směrnicích. Vlaky pod dohledem ETCS denně ujedou tisíce kilometrů na koridorech z Bohumína do Břeclavi, z Břeclavi přes Brno do České Třebové, z Přerova do Prahy nebo z Berouna do Chebu. České dráhy také jako jediný dopravce u nás jezdí pod výhradním provozem ETCS na trati z Uničova do Olomouce.

ETCS (European Train Control System) je jednotný evropský zabezpečovací systém, jehož cílem je sjednocení různých národních systémů, umožnění interoperabilního provozu vlaků napříč Evropou, zvýšení rychlosti a propustnosti tratí, a zvýšení bezpečnosti železniční dopravy. Systém se skládá ze dvou částí: traťové části, která přenáší informace k vlakům, a mobilní části instalované na vozidlech, která přijímá tyto informace a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasahuje do řízení vlaku.

zdroj: tisková zpráva

Mohlo by vás zajímat