Od roku 2025 by díky nákupu nových souprav ComfortJet a modernizaci některých železničních úseků měly denně jezdit přímé vlaky mezi Prahou a dánskou Kodaní. Zavedení této nové linky chce podpořit i Evropská komise.
České dráhy budou na tyto spoje nasazovat moderní soupravy ComfortJet a lokomotivy Siemens Vectron 230, které budou využívat svou maximální rychlost, alespoň na úseku Berlín-Hamburk.
„Nutným předpokladem úspěchu je však především dostatečná kapacita infrastruktury a neomezující výluky v celé uvažované trase,“ podotkl Šťáhlavský. Jde zejména o údolí Labe v přeshraničním úseku a železnice z Berlína do Hamburku. Toto je realizováno ve spolupráci s Deutsche Bahn a dánskými státními drahami DSB. České dráhy již dříve do Kodaně jezdily, ale pouze jako noční vlak.
„Projekt Praha – Berlin – Hamburg – Kodaň by měl být spuštěn k prosinci 2025. Cílem celého záměru je přímé a komfortní propojení významných evropských sídel a metropolí a využití synergií plynoucích z německého projektu Deutschlandtakt.“
Petr Šťáhlavský – mluvčí Českých drah
Tento týden Evropská komise oznámila svůj záměr podpořit více než deset nových mezinárodních dálkových železničních tras. Komise doufá, že zvýší železniční spojení a přiměje lidi, aby místo jízdy autem nebo létání jezdili vlakem. Na tomto seznamu je také spojení Prahy a Kodaně. Ačkoli přesná výše podpory není známa, z prvních zveřejněných informací vyplývá, že se jedná spíše o virtuální podporu.
České dráhy hodlají uvést do provozu nové ComfortJety s vozy o rychlosti 230 km/h v příštím roce, i když ještě nejsou v dokončeném stavu.
zdroj: www.zdopravy.cz