Správa železnic vylepšila technologii, která automaticky upozorňuje příslušné orgány na porušení předpisů při jízdě. Sofistikovaná technologie sama klasifikuje přestupky a předává údaje obecním úřadům nebo policii. Prvního takového zařízení se 1. února dočkal železniční přejezd v obci Vendryně nedaleko Týnce.
Kamery na přejezdu zachycují aktivaci výstražného světla i průjezd každého vozidla po uplynutí doby vhodné pro reakci řidiče. Policejní servery pak získají dokumentaci o přestupku. Příslušná obec s rozšířenou působností obdrží informace o přestupcích týkajících se automobilů do 3,5 tuny poté, co je program automaticky roztřídí a seřadí.
„Pro řidiče takový přestupek na železničním přejezdu znamená záznam 7 bodů do jeho bodového hodnocení, vedle toho mu hrozí také pokuta až 5 000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na šest měsíců,“ uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
„Přejezdu ve Vendryni patří prvenství z pohledu způsobu finálního zpracování zdokumentovaných porušení zákona. Reagovali jsme na poznatky policistů a jejich zvýšené nároky a kamerový systém jsme vylepšili takovým způsobem, aby byl bez zásahu obsluhy schopný záznamy sám také vyhodnotit a předat příslušnému orgánu,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Nasazení tohoto technologického řešení schválila policie a ministerstvo dopravy v lednu letošního roku poté, co bylo v předchozím roce úspěšně otestováno. Na dalších železničních přejezdech by měl autonomní kamerový systém postupně monitorovat chování řidičů. Kamery podle SŽ dokáží detekovat cizí vozidla a mohou zaznamenávat přestupky i ve sněhu nebo mlze.
Tato specialita se na české železnici neobjevuje. Správa železnic umístila před více než pěti lety ve středočeských Úvalech první kamery na přejezdy, jejichž záznamy by obstály i před soudem. Fungují však poněkud jinak. Špatného řidiče systém zachytí a záznam dostane místní policie. Ta ho papírově zpracuje a předá odboru dopravy v Brandýse nad Labem, který následně vyřídí příslušné správní řízení. V Úvalech jsou přitom spokojeni, protože i tak dochází ke snížení přestupků na přejezdu.
V Uhersku začal podobně fungovat železniční přejezd v roce 2020 (s modernizovaným kamerovým systémem), ale po zkušebním provozu jej správa železnic vrátila zpět dodavateli.
zdroj: tisková zpráva