Správě železnic se daří realizovat letošní plán na rekonstrukci 200 železničních přejezdů. Do modernizace spojené se zvýšením úrovně zabezpečení správce drážní infrastruktury investuje téměř 2 miliardy korun. V prvním pololetí byly rekonstrukce dokončeny na 65 přejezdech. Na dalších 67 v současnosti probíhají stavební práce.
Modernizace zvýšila bezpečnost
Při úpravách křížení železnice s dalšími pozemními komunikacemi se téměř polovina týkala přejezdů zabezpečených původně výstražnými kříži. Na 19 z nich je nově nainstalováno světelné zabezpečovací zařízení a na 10 z nich jsou navíc i závory, kterými bylo doplněno i dalších 14 přejezdů s původně světelným zabezpečením. Na 9 místech v republice byly ručně ovládané závory nahrazeny zabezpečovacím zařízením se světelnou signalizací a ve 3 případech i závorami.
Snaha o zamezení dopravních nehod
Původní zabezpečovací zařízení ze 70. let nahradila modernější varianta na 6 přejezdech v úseku Ústí nad Labem – Střekov – Svádov, kde v minulosti docházelo ke střetům s osobami nebo vozidly většinou s tragickými následky. Z toho 4 byly při rekonstrukci navíc vybaveny závorami a na 2 přejezdy byla použita moderní kompozitní závorová břevna s výstražnými LED svítilnami. Výstražné kříže byly nahrazeny i na 2 přejezdech na trati mezi Vraným nad Vltavou a Dobříší světelným zabezpečovacím zařízením doplněným v 1 případě závorami.
Aktuální stavební práce
I aktuální modernizace řeší vyšší zabezpečení nejčastěji u přejezdů s výstražnými kříži a světly. Správa železnic tak přispívá k vyšší bezpečnosti železničního i silničního provozu, což se odrazilo i v nižším počtu nehod. V roce 2020 došlo na železničních přejezdech k 143 střetům, což je o 22 méně než v roce 2019 a zároveň jde o nejnižší počet událostí od vzniku Správy železnic v roce 2003. Zvýšilo se i tempo modernizace. V roce 2020 Správa železnic zrekonstruovala 155 úrovňových křížení za více než 1,5 miliardy korun a letos se očekává 200 upravených přejezdů.
zdroj: tisková zpráva