Provoz VRT v Česku nebude pouze v objednávce státu

ZO OSŽ DKV Praha
ZO OSŽ DKV Praha
foto: Kevin Prince

Provoz na vysokorychlostních tratích v České republice bude kombinovaný – část bude státní objednávka a část bude nedotovaná na vlastní komerční riziko dopravců. Ty nejrychlejší spoje stát dotovat nebude. Sdělil to ministr dopravy v podcastu Cesty Zdopravy.cz.

U nejrychlejších spojů, takzvaných sprinterů, by nedocházelo k objednávce státu. Tyto spoje by byly v režimu open access, aby se konkurence mohla poprat o to, jak to bude fungovat. Hledíme na zkušenost ze Španělska, která už v letošním roce přinesla pro cestující výrazně levnější jízdné a sledujeme, jak to bude s kvalitou nabízených služeb, řekl Martin Kupka.

Pomalejší a častěji zastavující vlaky nejspíš zůstanou v objednávce státu. Proč chceme investovat do rozvoje vysokorychlostních spojů? Klíčové je, aby se podařilo v rámci celé republiky provázat síť co nejlépe, aby bylo snazší dostat se například z Českých Budějovic do Ostravy i s přispěním vysokorychlostních spojů. To je náš záměr a ve výsledku půjde i o to, vytvořit systém, jízdní řád a financování jednotlivých spojů tak, aby to fungovalo co nejlépe, doplnil Martin Kupka.

Ministerstvo už dříve avizovalo, že dotované rychlovlaky budou provozovány ve dvou úrovních. „Za prvé to budou expresní vlaky, které vytvoří obdobu dnešních spojení EC Vindobona či Hungaria. Druhou vrstvu budou tvořit rychlíky, které by měly užívat úseků vysokorychlostních tratí a obsluhovat jednotlivé české regiony. Například jsou to vlaky směřující z Prahy do Jihlavy, z Brna do Olomouce či z Prahy do oblasti Podkrušnohoří, řekl na jaře Martin Brychta z tiskového oddělení ministerstva.

zdroj: www.zdopravy.cz

Mohlo by vás zajímat