Středočeský kraj se dočkal dalšího zlepšení regionální železniční dopravy. České dráhy začaly nasazovat modernizované motorové vozy RegioSpider, které postupně nahradí zastaralé motoráky. Do začátku roku 2026 jich vyjede devět, další desítky budou následovat.
Na tratích mezi Benešovem, Vlašimí, Sedlčany a Táborem začal jezdit první z devíti modernizovaných motorových vozů Regio-Shuttle RS1, které byly zařazeny do flotily Českých drah pod názvem RegioSpider. Vozy jsou nově v barvách Pražské integrované dopravy (PID) a slouží především na méně vytížených regionálních spojích. Jejich nasazení je součástí širší snahy o zlepšení kvality dopravy i mimo hlavní železniční tahy.
Nové vozy představují náhradu za dlouhodobě používané, avšak již technicky zastaralé jednotky řady 810 nebo RegioNova. RegioSpidery přinášejí moderní prvky, jako je bezbariérový přístup, klimatizace, Wi-Fi a vybavení odpovídající současným nárokům na bezpečnost a komfort. Díky své kapacitě a technickému provedení se hodí právě na méně frekventované tratě, kde by nasazení větších souprav nebylo efektivní.
Z pohledu vedení kraje i Českých drah jde o důležitý krok v postupné modernizaci vozového parku. Zlepšení kvality cestování cílí na každodenní dojíždění obyvatel do práce, škol či za službami. Moderní vozidla mají přispět k tomu, aby lidé zůstali věrní veřejné dopravě i v regionech, kde dosud dominovaly starší typy vlaků bez odpovídající výbavy.

Jednotlivé RegioSpidery procházejí rozsáhlou modernizací ve vlastních dílnách Českých drah (DPOV). V rámci úprav dostávají nové interiéry, klimatizační jednotky, zásuvky, USB porty, informační systém i vlakový zabezpečovač. Kromě funkčních vylepšení se klade důraz i na estetickou stránku a sladění s vizuálním stylem PID. Výsledkem jsou soupravy, které nabízejí cestujícím podstatně vyšší komfort i uživatelskou přívětivost.
České dráhy plánují do roku 2026 nasadit celkem 34 motorových vozů. Po Benešovsku budou následovat tratě na Nymbursku a Kolínsku. První RegioSpidery se v českém provozu objevily již v roce 2011, a to například na Liberecku nebo Vysočině, kde se osvědčily jako spolehlivé řešení pro regionální dopravu. Nové vozy byly zakoupeny od německých dopravců a po modernizaci se zařazují do pravidelného provozu.
Modernizace železniční dopravy ve Středočeském kraji pokračuje i nasazením dalších vlakových jednotek. V letošním roce přibude osm nových motorových jednotek RegioFox, čímž jejich celkový počet v kraji vzroste na osmnáct. V roce 2026 se jejich počet zvýší o dalších dvacet. Vedle toho již nyní v kraji jezdí 22 nových elektrických jednotek RegioPanter. Díky těmto krokům vzniká ucelená flotila moderních vlaků, která výrazně zvyšuje kvalitu cestování napříč celým regionem.
Zdroj: tisková zpráva