Na jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly představeny konkrétní kroky v návaznosti na dotazník spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Průzkum, kterého se zúčastnilo téměř 2500 strojvůdců, identifikoval 5 klíčových oblastí, které byly pro zajištění vyšší bezpečnosti provozu na české železnici nezbytné.
Díky zpětné vazbě strojvůdců došlo ke zjednodušení a zpřehlednění předpisů Správy železnic. Zlepšila se také komunikace mezi Správou železnic a dopravci, kteří spolupracují v rámci pracovních skupin na aktualizaci předpisů.
Další důležitou oblastí byly nečekané technické závady na vozidlech. Dopravci nyní lépe předcházejí problémům díky pravidelné údržbě, nákupu nových lokomotiv a zavádění moderních diagnostických systémů. Vzdálená diagnostika umožňuje sledovat technický stav vozidel v reálném čase, což pomáhá předcházet závadám a zvyšuje provozní spolehlivost. Mimo jiné se zlepšila i organizace výluk na železniční infrastruktuře.
Z dotazníku vzešla i potřeba zlepšit zázemí pro odpočinek strojvůdců, následkem čehož byly revitalizovány ubytovny v mnoha lokalitách. ČD na tyto projekty vynakládají desítky milionů korun ročně, což přispívá k lepším pracovním podmínkám strojvůdců.
Novela vyhlášky 16/2012 účinná od 1. července 2024 rovněž přinesla důležité změny. Nyní je přesně definována minimální délka praktické části školení strojvůdců v hodinách, což pomáhá zajistit kvalitnější výcvik.
Dalším významným krokem ke zvýšení bezpečnosti bude povinné využívání evropského zabezpečovacího systému ETCS. Od ledna 2025 budou proškolení strojvůdci na vybavených tratích jezdit pouze pod zapnutým systémem ETCS, což bude klíčovým milníkem v modernizaci české železnice.
zdroj: tisková zpráva