České dráhy shání nové jednotky pro rychlíky. Chybí jich až 60 pro rychlosti do 200 km/h. Odhadovaná cena rámcové smlouvy je vyšší než 32 miliard korun. Zakázka je již zveřejněna na profilu zadavatele a z dokumentace vyplývá, že České dráhy odeberou minimálně 14 těchto jednotek.
Rychlíkové jednotky jsou označené jako EMU 350 a mají mít kapacitu nejméně 300 míst k sezení. Součástí bude WiFi připojení, palubní informačně-zábavní portál a samozřejmě občerstvení. Nakoupení nových rychlíkových souprav je součástí akce s názvem Strategie 2030, podle které chce dopravce investovat během dekády přes sto miliard do nových vozidel.
České dráhy se zatím nevyjádřily, na jaké úseky s novými jednotkami počítají. „Nové jednotky už budou určené pro rychlost 200 km/h, jejíž zavedení se na několika úsecích připravuje. Zároveň však musí splnit požadavky na spoje s velkým počtem zastávek, které jsou třeba jen dvacet kilometrů od sebe. Často v nich nastupují a vystupují cestující a je potřeba, aby pobyty ve stanicích byly krátké a nástup pohodlný. Proto chceme nové rychlíkové soupravy bezbariérové,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Nové soupravy tak musí umět zajistit přepravu minimálně dvou invalidních vozíků, několika kočárků a většího množství jízdních kol. Součástí bude komunikační systém GSM-R a evropský vlakový zabezpečovač ETCS.
„Požadujeme komfortní řešení pro dálkové spoje, které je standardem u našich nových vlaků. Interiér bude řešen jako přehledný velkoprostorový s prostornými bezbariérovými nástupními plošinami, což je výhodou při častých zastávkách na rychlíkových linkách. Sedačky v obou třídách budou polohovatelné a vybavené stoly, elektrickými zásuvkami 230 V 50 Hz a USB konektory pro napájení drobné elektroniky cestujících. K dispozici budou místa proti sobě i za sebou jako v letadle,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu.
zdroj: www.zdopravy.cz