Na pražském hlavním nádraží proběhl pátý ročník Dne dodavatelů, pracovního setkání Českých drah a partnerů z výroby, údržby a dodávek dílů pro železniční vozidla. Akce slouží k výměně zkušeností, prezentaci trendů v opravárenství a posilování spolupráce napříč dodavatelským řetězcem.
Ve stylovém prostředí hlavního nádraží se setkali zástupci Českých drah s výrobci a servisními partnery, kteří zajišťují výrobu, údržbu a dodávky komponent využívaných v opravách. České dráhy podle představených údajů každoročně přistavují k periodické obnově přibližně 400 vozidel různých řad a provádějí několikanásobně vyšší počet dalších provozních oprav. Den dodavatelů 2025 navázal na předchozí ročníky a potvrdil význam přímé komunikace mezi objednatelem a dodavateli.
Společnost uvedla, že model společných setkání se osvědčil, protože umožňuje sdílet vývoj v oblasti oprav a servisu zároveň s více partnery a podněcuje jejich vzájemnou výměnu zkušeností. Podle vedení ČD přináší tento formát měřitelné přínosy, zejména v koordinaci kapacit a v rychlejším šíření dobré praxe. Organizátoři zdůraznili, že širší diskuse posilují předvídatelnost zakázek i kvalitu výstupů.
Provádění oprav železničních vozidel probíhá v souladu s evropskými a národními předpisy ve vlastních certifikovaných provozech Českých drah nebo u certifikovaných dodavatelů doma i v zahraničí. Tento postup je klíčový pro dosažení vysokých standardů kvality a bezpečnosti, které si dopravce dlouhodobě stanovuje jako prioritu. Certifikace a auditní dohled podle podniku zvyšují důvěru v celý proces.

Zaznělo, že se daří zlepšovat plánované obnovy osobních vozů, kde se průměrná délka obnovy zkrátila ze 60 na 39 dní, a také prosazovat systém výměnných celků. Díky tomuto přístupu se zkrátila doba vyvazovací obnovy a odstavení souprav, u InterJetu konkrétně na 15 dní. Zároveň však vedení upozornilo na rezervy v plnění lhůt při obnovách lokomotiv a na potřebu omezit garanční závady.
České dráhy připomněly, že včasná a kvalitní obnova vozidel je nezbytná pro plnění závazků vůči cestujícím i objednatelům dopravy, a proto je nutná kapacitní i kvalitativní připravenost servisních partnerů. V letech 2026 až 2031 plánují každoročně přistavit k plánované obnově zhruba 400 až 450 vozidel, což představuje více než 2 600 vozidel za šest let. Očekávané náklady na tyto obnovy činí přibližně 19,7 miliardy korun.
Podnik současně posiluje a modernizuje vlastní servisní zázemí pro údržbu a opravy kolejových vozidel. V období 2021 až 2025 dosáhly stavební investice v oblasti servisu zhruba 2,7 miliardy korun a do strojního vybavení směřovalo více než 600 milionů korun. Dceřiná společnost DPOV navíc ve spolupráci se společností Knorr-Bremse GmbH připravuje v Nymburce dílnu pro opravy brzdových zařízení Knorr.
Zdroj: tisková zpráva