Státní dopravce se po třech letech vrátil na mezinárodní kapitálový trh a díky silné důvěře investorů získal 500 milionů eur. Finální objem objednávek více než šestinásobně překonal hodnotu emise, což Českým drahám umožnilo vyjednat výhodnější podmínky. Získané prostředky budou využity především na modernizaci vozidel a refinancování stávajících závazků.
Skupina České dráhy úspěšně realizovala emisi eurových dluhopisů v celkovém objemu 500 milionů eur, tedy přibližně 12,5 miliardy korun. Jedná se o seniorní nezajištěné dluhopisy s ročním fixním kupónem 3,75 procenta a splatností v roce 2030. Cenné papíry budou obchodovány na Lucemburské burze cenných papírů.
Na přípravě a realizaci transakce se podílely banky Erste Group Bank AG a BNP PARIBAS jako globální koordinátoři a spolumanažeři. Spolu s nimi se do procesu zapojily také ING Bank N.V., KBC Bank NV a Raiffeisen Bank International AG jako další spolumanažeři. Emise vzbudila mimořádný zájem ze strany investorů a výrazně překonala očekávání.
Objem finální knihy objednávek dosáhl více než tří miliard eur a zahrnoval téměř dvě stě institucionálních investorů. Tato částka přesáhla šestinásobně hodnotu samotné emise. Díky vysoké poptávce se České dráhy dohodly na výhodnějších podmínkách, konkrétně na snížení výnosu o 0,45 procentního bodu oproti původní nabídce.

Představitelé Českých drah označili výsledek emise za potvrzení důvěryhodnosti a dobré reputace podniku na mezinárodním finančním trhu. Podle předsedy představenstva Michala Krapince se společnost po třech letech vrací na kapitálový trh ve velmi dobré kondici, a to i díky kladným hospodářským výsledkům v posledních třech letech. Získané prostředky mají být využity především na modernizaci vozidlového parku a refinancování předchozích závazků.
Dluhopisy byly upsány převážně institucionálními investory. Největší podíl získali správci aktiv a pojišťovny, kteří drží 81 procent emise. Další část připadla bankám (16 procent) a ostatním institucím. Regionálně směřovala největší část alokace investorům z německy mluvících zemí, dále do Spojeného království, střední a východní Evropy, Francie a Beneluxu.
Člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro ekonomiku a nákup Lukáš Svoboda uvedl, že úspěchu transakce předcházela pečlivá příprava, důraz na správné načasování a profesionální prezentace. Zástupci podniku během dvou dnů intenzivně komunikovali s investory. Výsledek podle něj potvrzuje, že se podařilo účinně představit silné stránky společnosti, a získané podmínky považuje za mimořádně výhodné s ohledem na aktuální situaci na trhu.
Zdroj: tisková zpráva