Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec plánoval, že získá na trhu desítky miliard. Peníze ze zelených bondů chtěl použít na obnovu vozového parku, rozvoj opravárenství a splátky předchozích emisí. Vydání dluhopisů však bylo odloženo.
Zelené eurobondy měly být vydány na evropském trhu, kde se sazba Euribor drží pod 1 %, společně se strategií investic Environmental Social Governance – ESG, při které se mimo finančního zisku zohledňuje udržitelnost a sociální dopad. Měla se zlepšit pozice ve vztahu k zaměstnancům, ekologii a společenské odpovědnosti.
Oficiálním důvodem odložení emise je nehoda pendolina v Bohumíně, která se stala 3 dny před koncem měsíce, což bylo v době, kdy už měly být bondy vydány. Podle vyšetřovatelů činila škoda 36 milionů korun. Zřejmě jde spíše o zástupný problém. České dráhy se plánují vrátit k emisi na podzim po vyhodnocení dokumentů o nehodě a ukončení letních prázdnin na finančních trzích.
Dráhy podle výroční zprávy loni zaznamenaly výnosy přes 38 miliard korun a skončily ve ztrátě 1,6 miliardy korun. Meziročně si polepšily o 2,5 miliardy korun. Zadlužení však stoupá na 70 miliard korun a rostou i náklady na energie. Podle analytika může být hospodaření reálným důvodem odložení emise. Splatnost emise eurobondů za 400 milionů eur, asi 10 miliard korun, je už v květnu 2023.
zdroj: www.zdopravy.cz